Nordic walking

Nordic walking – fiński sposób na zdrowe życie

Opublikowany 26 komentarzy

Nordic walking to forma aktywności fizycznej, polegająca na spacerach ze specjalistycznymi kijkami. 

Nordic walking

Uprawianie nordic walkingu wzmacnia mięśnie, odciąża stawy i przede wszystkim umożliwia spalanie kalorii. To doskonały sposób na zrzucenie poświątecznych zapasów.

Nordic walking narodził się w Finlandii w latach 20-tych ubiegłego wieku. Początkowo był stosowany jako trening w narciarstwie biegowym. Biegacze chodzili z kijkami przez okrągły rok, dzięki czemu przygotowywali się do zawodów. Z biegiem lat nordic walking zyskiwał na popularności. Jego sława bardzo szybko przekroczyła granice Skandynawii, a kilka lat temu dotarła także do Polski. Zasady i szczegółowy opis nordic walkingu po raz pierwszy opisał opisał Marko Kantaneva w 1997 roku.

Nordic walking

Fiński sposób na zdrowie

Finowie słyną z zamiłowania do sportu i wszelkiego rodzaju aktywności fizycznych. Nordic walking jest więc dla nich idealnym sposobem na utrzymanie odpowiedniej kondycji i spalanie niepotrzebnych kalorii. Tę formę sportu uprawiają zarówno mieszkańcy większych miast, jak i mniejszych miejscowości. Najczęściej zdarza się tak, że mieszkańcy np. Helsinek wyjeżdżają poza miasto w okolice parków narodowych i własnie tam spacerują z kijkami. Najpopularniejszymi destynacjami są Park Narodowy Nuuksio i Park Narodowy Oulanka. Genialne krajobrazy, natura w najczystszej postaci i mnóstwo kilometrów do przemierzenia – czyli to co mieszkańcy Finlandii lubią najbardziej.

Nordic walking

Helsinki są świetnie przystosowane dla osób chcących uprawiać w mieście jakąkolwiek aktywność fizyczną. Ścieżki rowerowe, biegowe, siłownie na otwartym powietrzu, a do tego otoczenie parków i krystalicznie czystych jezior. Prawdziwym centrum helsińskiego sportu jest Central Park o powierzchni 10 kilometrów kwadratowych.

DSC01260

Dlaczego warto uprawiać nordic walking?

Nordic walking to forma aktywności fizycznej angażująca 90% mięśni naszego ciała, w tym: mięśnie klatki piersiowej, bicepsy, tricepsy czy chociażby mięśnie brzucha. W porównaniu do zwyczajnego marszu sposób stymulacji mięśni do pracy jest zupełnie inny, dzięki czemu są one dodatkowo wzmocnione. Podczas godzinnego spaceru z kijkami organizm ludzki jest w stanie spalić od 400 do 450 kalorii. Podczas, gdy w trakcie zwyczajnego marszu spalamy ich o połowę mniej.

Nordic walking:

  • usprawnia układ oddechowy oraz sercowo – naczyniowy,
  • łagodzi napięcia mięśniowe,
  • odciąża stawy,
  • rozwija wytrzymałość ramion,
  • wzmacnia mięśnie,
  • zwiększa ilość poboru tlenu

nordic

Podstawowym elementem nordic walkingu są oczywiście kijki. Kupicie je w każdym sklepie sportowym. Tak naprawdę do jego wykonywania poza motywacją nie jest wam potrzebne właściwie nic innego 🙂 Zanim zaczniecie swoją przygodę z nordic walkingiem warto skonsultować się ze specjalistą. W Polsce funkcjonuje Polska Federacja Nordic Walkingu na jej stronie znajdziecie wszelkie niezbędne informacje związane z wykonywaniem tej formy rekreacji, ale także kalendarium eventów. Nordic walking z roku na rok staje się coraz popularniejszy w naszym kraju. Warto pamiętać, że spacer z kijkami może przynieść wam same korzyści. Po poświątecznym szaleństwie warto zainteresować się tym tematem…

Related content

  • NotatkiNiki

    Nordic walking poznałam kilka lat temu zupełnie przypadkiem i …. wsiąklam 🙂 polecam nawet zamiast spacerów towarzyskich. Jest powód do spotkaniaz koleżankami:)
    A Finlandia to moja stara miłość, kiedyś dawno mieszkałam tam przez rok jako studentka… Pamietam jak zimą co rano helsińskie radio podawało, które jeziora są przejezdne … Na biegowkach. Po prostu zimą Finowie jeżdżą do orzący na nartach 🙂 niesamowity kraj!

    • Jasne, że tak! Nordic walking bardzo dobrze wpływa na naszą kondycję, zdrowie i przede wszystkim dobre samopoczucie 🙂 Ale zazdroszczę mieszkania w Finlandii, wspaniały kraj 🙂

  • Czasem śmigam na „kijkach” i można się na nich naprawdę zmęczyć 🙂 Jak ładnie się u Ciebie zrobiło 🙂

    • Można, można i to całkiem nieźle 🙂 Ale naprawdę warto:) Dziękuję 🙂

  • Coraz więcej osób widzę w mieście uprawiających ten sport dla rekreacji. 🙂 Czuję, że powinnam się wreszcie dać mu skusić. 🙂

  • Moja mama „chodzi” i bardzo sobie chwali, ale mnie jakoś nie przekonują te kijki – chyba wolę rower i zwykłe spacery 🙂

  • Zawsze się zastanawiałam czy to w ogóle męczące. Okazuje się, że nawet przy treningach biegowych nordic walking potrafi ostro zmęczyć. Bardzo fajny rodzaj aktywności!

    • Bywa czasami ciężko 🙂 i pot tez się leje, ale taki spacer to duża przyjemność:)

  • U mnie widzę mniej osób z kijami, może to z powodu pogody. Przyznam, że sama się nad tym zastanawiałam. Jednego dnia jednak gdzieś przeczytałam, że z kijami trzeba nauczyć się chodzić, aby czerpać 100%. Do dnia dzisiejszego nie zainteresowałam się nauką techniki więc i kijów nie zakupiłam.

    • To prawda, prawidłowego chodzenia z kijkami trzeba się nauczyć, ale potem jest bardzo przyjemnie 🙂

  • Moja mama uprawia ten sport – ostatnio nawet dostała od nas nowe kijki, a drugą parę podarowaliśmy tacie, ale UWAGA! on się wstydzi! I jak rozwiązać ten problem?:)

    • Moja mama uwielbia chodzić z kijkami. Tata nie dał się namówić i wybrał rower 🙂

  • Moją mamę ostatnio zachwyciły te kijki 🙂

  • Nigdy nie próbowałam tego sportu 🙂

  • Na szczęście to już nie jest postrzegane jako sport dla emerytów 🙂

  • basetla

    Już od kilku lat chodzę z kijkami.Czuję się wspaniale,polecam.Trzeba jednak pamiętać, że to nie spacer z dwiema laskami do podpierania.Ważna jest nie tylko prawidłowa postawa,ale też odpowiednie stawianie stóp,trzymanie kijków i praca dłoni.Tylko wtedy marsz spełni swoje zadanie.Początki bywają trudne, ale warto wykazać się odrobiną cierpliwości. Gwarantowana poprawa samopoczucia!

  • Kobietapo30

    Moja teściowa chodzi z kijkami 🙂 Ja wolę rower…od wiosny do jesieni, a zimą…no cóż 😉

  • W mojej okolicy widzę jak coraz więcej osób chodzi z tymi kijkami. Dobry pomysł żeby rodzicom coś takiego sprawić na prezent 🙂

  • Ja spaceruję bez kijków, bo uprawiam inne sporty, ale ostatnio moi otyli rodzice zaczęli praktykować nordic walking! Muszę szczerze przyznać, że efekty są super, po miesiącu obydwoje zrzucili po kilka kilo!

  • Katarzyna Wójcik- Respendowicz

    Uwielbiam nordic walking bo wspaniale działa na wszystki mięśnie.Przy bieganiu nie ma tego efektu.
    kreatywniejemy.blogspot.com/

  • Uwielbiam Nordic walking. Szczególnie po świętach przyda się taka aktywność fizyczna, czyli połączenie przyjemnego z pożytecznym 😉